Vijf lessen voor de ondernemer die echt het verschil wil maken

Deze maand vierden onze helden van Net4kids hun 15-jarige bestaan met een interactieve discussieavond in Pakhuis de Zwijger. De NGO presenteerde met trots het resultaat van hun jarenlange inspanning voor de verbinding van Nederlandse bedrijven met ontwikkelingsprojecten voor kinderen in het buitenland. Ze spraken het uit overwegend ondernemers bestaande publiek aan op de groeiende maatschappelijke verantwoordelijkheid van het zakenleven. De boodschap? Ondernemers, júllie zijn aan zet.

1. Win-win situatie

Door als ondernemer te beantwoorden aan de vraag naar maatschappelijke commitment, creëer je niet enkel waarde op het initiatief ter plaatse, maar vooral ook dichtbij huis. Volgens Lonneke Roza, expert in de corporate filantropie en panellid tijdens het gespreksevent, kan juíst het winstoogmerk doorslaggevend zijn bij de keuze om sociaal te ondernemen. Kritische consumenten, (potentiële) medewerkers en klanten kijken verder dan het kostenplaatje en willen weten: wat doet het bedrijf nog meer? Sociaal kleur bekennen is hot en loont: niet alleen voor een beter imago, maar ook voor verhoogde brand awareness en een aantrekkelijkere uitgangspositie in de war for talent. Ondernemer en panellid Jaco Brussé herkende dit: “Tijdens sollicitaties zijn de rollen steeds vaker omgedraaid en vragen zij míj naar op welke manieren ons bedrijf impact maakt.”

2. Zorgvuldige match met het bedrijfs-DNA

Na 15 jaarervaring in het samenbrengen van ondernemers en maatschappelijke projecten zietoprichter en voorzitter van Net4kids, Loek van den Boog, wat de belangrijkstevoorwaarde is voor een duurzame en succesvolle samenwerking: “Wij zoeken altijdeen match tussen het project en de essentie van het bedrijf. Hierdoor ontstaateen authentieke band, daar kan niets tegenop.” Bij het selecteren vankinderhulpprojecten kijkt de stichting onder andere naar schaalbaarheid endoorgroeimogelijkheden. Het is immers belangrijk dat ondernemers een duurzamesamenwerking aan gaan, zodat dit zich kan ontwikkelen tot een wezenlijkonderdeel van de bedrijfsidentiteit en de kinderen blijvend ondersteund worden.

3. Meer dan geld alleen

De partnershipsdie Net4kids op touw zet, gaan altijd over meer dan alleen geld.  Ondernemers gaan bij zichzelf en hun team terade op welke manieren zij een inhoudelijke bijdrage kunnen leveren aan hetontwikkelingsproject. Een zak met geld gaat de kenniskloof niet overbruggen –de investering van tijd en aandacht is van groot belang. Dáár ligt hetwezenlijke verschil tussen ontwikkelingshulpen ontwikkelingssamenwerking. Hoe dieaandacht zich manifesteert, verschilt per bedrijf: een ICT-bedrijf kantechnisch onderwijs bieden aan kansarme kinderen, een andere ondernemer deeltzijn zakelijke expertise met jongeren die aan de vooravond van hun carrièrestaan.

4. Eerst zien, dan voelen

Kinderontwikkelingshulpin derdewereldlanden lijkt voor velen een ver-van-je-bed-show, des te groter isde stap om je hier als ondernemer voor hard te maken. Net4Kids geeft ditonderwerp daarom een gezicht en nodigt betrokken bedrijven uit op stakeholders-trips naar projecten. Dooroog in oog te staan met het resultaat van hun investeringen worden ondernemersécht geraakt. Deze emotionele betrokkenheid vormt de basis van een hartgrondigecommitment. Hoe je dit sentiment overbrengt op je volledige team? Jaco Brussé: “Ikheb mijn medewerkers laten meedenken over de invulling van onze samenwerking eneen aantal van hen zelfs meegenomen naar ons project in Zuid-Afrika. Zo groeideook hún intrinsieke motivatie en veranderde het van een ‘Jaco-dingetje’ in eenproject van het gehele team.”

5. Faciliteer de lokale helden

Tijdens de avondwerd podium gegeven aan Marjolein, die aan het roer staat van Watoto Wema, een heelbijzonder en succesvol kinderhulpproject in Kenia. Zij vertelde hoe zij en haarcollega’s zich dag in, dag uit inzetten om kinderen de toekomst te bieden dieze verdienen. Deze lokale helden – mini Gandhi’s, in de woorden van ondernemerMarco Gianotten – zijn een belangrijk onderdeel van het succes van Net4kids.Gianotten en Brussé onderstreepten beiden het belang van mensen zoals Marjoleinen spraken hun dankbaarheid uit voor de faciliterende functie die zij voor henmogen vervullen.

De avond in Pakhuis de Zwijger heeft Net4kids het podium gegeven dat zij verdienen. Op naar nog 15 succesvolle jaren voor Net4kids waarin nog meer impact gemaakt kan worden.

Met dank aan:

  • Dolores Leeuwin & Niels Ruitenbeek voor jullie rake en mooie verslag van Watoto Wema in Kenia
  • Barbara Vos, programma manager van Pakhuis de Zwijger, voor het openstellen van jullie deuren hiervoor en voor het meedenken;
  • Onze helden van Net4kids voor het ongelooflijke werk dat jullie verrichten. We hebben met eigen ogen in India gezien wat het betekent en het verandert de levens van de kids op een bijzonder mooie manier.

Ready to make waves?