Verbindende buurtinitiatieven

De Buurt

Verbinding begint
om de hoek

Sinds 2024 werken we samen met De Buurt aan het vergroten van hun mediabereik en zichtbaarheid van De Buurtcamping. Dit bijzondere initiatief brengt mensen dichter bij elkaar en zorgt voor hechtere buurten door samen met vrijwilligers driedaagse pop-upcampings te organiseren in (stads)parken door het hele land. Hoe leuk is dat?

In 2025 hebben we onze samenwerking verder verdiept. Naast PR voor de andere initiatieven van De Buurt, was ons team op interim basis ook verantwoordelijk voor alle marketing- en communicatie van de stichting. Daarnaast hebben we een duurzame marketing- en communicatiestrategie opgeleverd, die De Buurt klaar maakt voor de toekomst.

De Buurt is een landelijke beweging die sinds 2013 mensen samenbrengt met vrolijke en laagdrempelige projecten, zoals De Buurtcamping, BuurtBankjes en de Zwaaisteen. Jaarlijks ontstaan hierdoor meer dan een miljoen ontmoetingen, vaak tussen mensen die elkaar anders nooit hadden gesproken. Samen met bijna 5.000 vrijwilligers werkt De Buurt op 2.500 plekken aan buurten waar mensen elkaar groeten, kennen en helpen. Wij zijn fan!

PR en thought leadership

We hebben de zichtbaarheid van de initiatieven De Buurtcamping en BuurtBankjesDag vergroot door onze landelijke én regionale PR-strategie. Van grote nieuwsmedia en hyperlokale media tot bekende lifestyle titels. Daarnaast werkten we nauw samen met directeur Maarten Hupkes aan een opinieartikel over het ontkrachten van de polarisatieparadox en een oproep om naar elkaar om te kijken en te investeren in ontmoetingsplekken. Daarmee positioneerden we De Buurt als thought leader op het thema sociale cohesie.

We maakten een uitgebreide marketing- en communicatiestrategie voor de komende vijf jaar. Deze strategie is opgebouwd uit inzichten uit strategische sessies, de input en lessen van medewerkers én de expertise van ons eigen team in het opzetten en runnen van maatschappelijke initiatieven. Het resulteerde in een concreet plan dat zowel richting geeft aan de lange termijn, als houvast biedt voor de korte termijn.

Interim
marcomteam

Naast strategische partner waren we acht maanden lang ook onderdeel van het team van De Buurt. In deze periode namen we op interim basis de dagelijkse aansturing en uitvoering van alle marketing- en communicatieactiviteiten op ons. We maakten en bewaakten de planning en begroting, stemden samenwerkingen met externe partners – zoals Univé Buurtfonds, de Nationale Postcode Loterij, ANWB en ASML –  af en zorgden dat lopende projecten soepel bleven draaien.

Van contentcreatie voor social media, nieuwsbrieven en de website tot planvorming en uitvoering van campagnes: ons team draaide volledig mee binnen de stichting. Zo hield De Buurt haar communicatiekracht op volle toeren, terwijl we samen verder bouwden aan een stevige basis voor de toekomst.

We zijn trots op de mooie resultaten die we met De Buurt wisten te behalen.  

Een aantal highlights:

  • Reportages op het Jeugdjournaal
  • Meerdere interviews in De Telegraaf (ZOMER en VROUW), een spread in het AD (MEZZA) en tientallen artikelen in de regionale AD edities en opiniestuk in De Volkskrant
  • Mooie publicaties op lifestyle media zoals Flow Magazine, Flair, Barts Boekje, Bedrock en Indebuurt
  • In potentie 48x elke inwoner van Nederland bereikt met nieuws over De Buurt  
  • Een succesvolle wervingscampange voor nieuwe buurtmakers
  • Impactvolle samenwerkingen met grote partners
Fotografie door Maarten de Kok

• Testimonial

Het project in een notendop

Ready to make waves?