Hotel AZC

VluchtelingenWerk Nederland

Vluchtelingen zitten allemaal in luxe hotels.

Deze hardnekkige misvatting stond aan de basis van een ijzersterkte campagne voor VluchtelingenWerk Nederland. De tijdelijke PR-activatie ‘Hotel AZC’ liet bezoekers zelf ervaren in wat voor erbarmelijke omstandigheden vluchtelingen leven in Nederlandse noodopvanglocaties.  

Ons bevriende bureau Tosti Creative bedacht het concept en transformeerde een pand aan een Amsterdamse gracht tot Hotel AZC. Van buiten ogend als luxe hotel, vanbinnen een realistisch kijkje in een (nagebootste) noodopvang met sobere stapelbedden, karige sanitaire voorzieningen, voortdurend geluid en een totaal gebrek aan privacy. De campagne werd versterkt door een nieuw onderzoeksrapport van VluchtelingenWerk waarin vluchtelingen zelf aan het woord kwamen over de opvang.

Brede media-aandacht en meer empathie

Blyde Benelux nam de persbenadering op zich. Hotel AZC opende twee dagen lang haar deuren voor journalisten, beleidsmakers en voorbijgangers. Het resulteerde voor brede media-aandacht, maatschappelijke dialoog en (hernieuwde) empathie voor de situatie waarin vluchtelingen in Nederland zich bevinden.

Resultaten waar we trots op zijn? Items in het NOS jouraal en aandacht bij onder andere NPO Radio 1, RTL Nieuws, Metro Nieuws, NH Nieuws, Radio 538, PowNed, Shownieuws, LINDA en Flair. En, ook leuk: de case is bekroond met een Zilveren Exprix.

• Testimonial

Het project in een notendop

Ready to make waves?