

Sweatshop
Een betere wereld begint bij jezelf bedrijven
Een eendaagse sweatshop werd geopend en maakte met een krachtige actie in Den Haag pijnlijk duidelijk dat wetgeving rond internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO) niet kan wachten. Met persaandacht, social shares en betrokken influencers zette de campagne druk op politiek en samenleving. Zo werd zichtbaar dat duurzaam ondernemen en respect voor mensenrechten niet vrijblijvend mogen blijven.
#wetgevingNU
Hoewel veel bedrijven duurzaam ondernemen hoog op de agenda zetten, ontbreekt het vaak aan harde verplichtingen. Slechts een kleine minderheid neemt structureel verantwoordelijkheid voor mensenrechten, arbeidsomstandigheden en milieuschade in de keten. Daarom riep IDVO samen met maatschappelijke partners op tot snelle invoering van IMVO-wetgeving. Het doel van de campagne: het maatschappelijk debat aanjagen en duidelijk maken dat verantwoord ondernemen niet vrijwillig kan blijven.
Aandacht voor onverantwoorde kledingproductie
Op 22 februari 2023 opende de campagne een symbolische sweatshop in Den Haag. Kinderen bedrukten truien met de slogan “Een betere wereld begint bij jezelf bedrijven”. Het confronterende beeld benadrukte de urgentie van nieuwe wetgeving.
Blyde ondersteunde IDVO bij strategie, PR en mediabenadering. Samen met Tosti Creative werd een concept neergezet dat zowel shockeerde als activeerde. Influencers, BN’ers en bedrijven deelden het signaal via hun kanalen. Persbenaderingen en storytelling zorgden dat de boodschap van de actie breed in nieuws- en vakmedia werd opgepikt.
Massaal in actie
tegen kinderarbeid
De campagne maakte het publieke debat tastbaar en vergrootte de druk op beleidsmakers om stappen te zetten richting verplichte IMVO-wetgeving. Daarmee draagt het bij aan een eerlijker en duurzamer ondernemingsklimaat.
