Beterschap, natuur!

Natuurmonumenten

Beterschap, natuur!  

Blyde Benelux creeërde, ontwikkelde en leidde de half jaar durende “Beterschap, natuur!” campagne voor Natuurmonumenten. Met 81.497 digitale en fysieke ‘beterschapskaartjes’, een protestmars met 200 boswachters in Den Haag en een unieke ‘zetel voor de natuur’ gevuld met kaartjes, bereikte de campagne zowel het brede publiek en media als politiek Den Haag.

Van sympathieke
boswachters tot
social proof

Natuurmonumenten wilde mensen in Nederland mobiliseren om betere natuurbescherming hoger op de politieke agenda te krijgen. De natuur staat onder druk door o.a. klimaatverandering en vervuiling, terwijl uit onderzoek blijkt dat 86% van de mensen vindt dat de overheid meer moet doen om de natuur te beschermen. Boswachters brachten de boodschap sympathiek én urgent.

De boswachters bundelden hun zorgen en presenteerden een manifest met vier concrete actiepunten. In een aangrijpende video  – geproduceerd door We Agency –en middels persoonlijke social posts riepen vele boswachters en natuurliefhebbers op je stem te laten horen voor de natuur. Dat kon door een digitaal of fysiek beterschapskaartje te sturen: maar liefst 81.497 mensen gaven hier gehoor aan.  

Boswachtersmars
en een zetel voor
de natuur

Vervolgens trokken ruim 200 boswachters naar Den Haag voor de Boswachtersmars. Ze overhandigden het manifest aan meerdere politici en maakten een blijvende indruk in politiek Den Haag, mede dankzij de 100 meter lange rode banner met heldere feiten en cijfers. De roep om natuurbescherming groots in landelijk en regionaal nieuws en de hartenkreet van de boswachters dook op in politieke debatten en interviews met politici.

Tijdens de formatie brachten de boswachters de ‘zetel voor de natuur’ naar Den Haag. Een transparante No Waste Chair gevuld met (een deel van) de ruim 80.000 persoonlijke beterschapskaartjes. Kamerleden namen plaats op deze ‘zetel voor de natuur’, beluisterde ingesproken beterschapswensen en gingen het gesprek aan. 

Teamwork,
Dreamwork

Blyde Benelux ontwikkelde de campagne van A tot Z: strategie, concept, pr en productie en coördineerde de samenwerking met aangehaakte bureaus – met zorgvuldig geplande momenten van vóór de verkiezingen tot diep in de formatie.

Voor deze campagne werkten samen met het fantastische team van Natuurmonumenten en met Wefilm Creative Agency (strategie en concept in co-creatie, film),  Circus (ontwerp campagnemiddelen), Meute (onderzoek en politieke campagne) en Jalt (online activatie).

{{testimonial}}

Fotografie door Maarten van Dijl en Tom Baas. 
• Testimonial

“De meest originele petitie-aanbieding die ze ooit hadden gezien, aldus enkele Tweede Kamerleden. Met de hulp van onder andere Blyde hebben we de noodzaak om de natuur beter te beschermen op de politieke agenda gekregen. Van 200 boswachters in Den Haag, een ijzersterkte campagnevideo en originele middelen die de aandacht trekken. Om de politiek te bereiken heb je niet alleen een lange adem nodig, maar ook creativiteit en een goede boodschap. Dat is de kracht van Blyde!’’ 

Tom Kunzler
Public Affairs Naturmonumenten 
Het project in een notendop

Prêts à faire des vagues ?